::..FOLLOW IF YOU LIKE..::

Tuesday, January 11, 2011

BERJAYA dan SEDERHANA

siapa kata sederhana tak boleh berjaya? kesederhanaan itulah yang mendorong kita supaya sentiasa bersyukur tapi dalam masa yang sama cuba melakukan yang terbaik.. tengok kakak kakak bisnes kita berjaya, terdetik dalam hati, alangkah seronoknya kalau aku sekuat dia.. sangat bersemagat..bermotivasi.. ye.. banyak duit.. boleh beli itu ini..siapa yang tak nak kan? tapi pernah tak antara kita berfikir, kalau aku punya duit sebanyak tu, macam mana hidup aku selepas itu, masih bersyukurkah aku?? siapa kata kaya salah? siapa kata semua orang kaya berlagak? kalau nak berlagak tak perlu kaya, tak ada duit pun boleh berlagak kaya kan? kalau kita ada duit, sebutlah alhamdulllah selalu... semoga rezeki kita sentiasa ada..

kadang kadang terdetik jugak, bila tengok kawan-kawan ada barang best2.. baju..iphone, kereta, tapi bila saya fikir balik, saya tak mampu nak dapat semua tu..oleh itu saya sentiasa bersabar dan bersyukur, kalau ada rezeki, saya juga akan dapat.. saya berdoa agar apa yang saya ada sekarang cukup untuk saya..

tengok sorang tokoh bisness sorang ni, buat saya berkobar-kobar. memang berniaga adalah cara untuk mendapatkan rezeki yang banyak.. saya ulang ye.. rezeki... bukan duit.. kenapa? sebab berdagang/ berniaga juga memuka peluang untuk benyak salah laku brlaku., rasuah, menipu, tidak ikhlas, dengki.. jadi peniaga yang benar2 telus dan ikhlas bukan sahaja membantu dan meringankan beban orang lain malah dia juga mengundang rahmat Allah.. jadi... apabila kita berniaga, pasanglah niat yang betul.. bukan sahaja berniaga, apa sahaja yang kita lakukan.. malah berblogging.. :-)

saya memang sangat berminat untuk berniaga..malah rasanya, bila dah kerja nanti, bila dah ada duit sendiri, nak buat jual pakaian kecil-kecilan.. bukan sahaja untuk dapat pendapatan lebih, saya suka apabila barang yang  saya jual disukai oleh orang..


kekurangan dan kelebihan membuatkan kita lebih bersyukur....

p/s; ini hanya pandangan saya sahaja.. saya tidak tujukan kepada sesiapa.. rasa gembira melihat orang lain ada apa yang saya tiada, membuatkan saya sentiasa sedar diri dan cuba berusaha dengan lebih baik..;-)

blogger ni beralih dari pekerjaan lama kepada dunia perniagaan.. sungguh seronok tengok semangat beliau.. ;-) kak maisarah

aahh!! dah la suka gila tudung dia tu..;-) tolongla belikan saya satu..

3 comments:

fya zainal said...

kesederhanaan itu penting

Nur Syazana Ramli said...

fya: betol tu... :-)

Nem0 o0h Nem0 said...

dlm biss yg penting ikhlas. doa + usaha + tawakal itu penting.

abeh nape tk join mai buat biss je?hee

INTERESTING BLOG AWARD

INTERESTING BLOG AWARD

FOLLOWER AWARD

FOLLOWER AWARD