::..FOLLOW IF YOU LIKE..::

Tuesday, January 25, 2011

NIAT MAU BAIK..

lepas degar beberapa perbincangan dari kawan-kawan yang lebih berpengetahuan.. ada dua perkara yang nak saya kongsikan..

niat:
bila kita mati nanti, segala yang akan dihitung nanti adalah berdasarkan niat kita.. walau kita buat baik macam manapun, niat tu peting.. even orang pergi berjihad pun, niat tu perlu baik.. adakah sebab kita nak menunjuk atau benar-benar ingin memelihara agama Islam tu.. kadang-kadang senang je kita nak buat sesuatu tapi kita tak sedar niat tu tak betul..kadang-kadang tau dah niat tu tak betul, tapi buat jugak.. so... banyak yang kita termasuk saya..kena baiki lagi..


hutang:
selalu hutang ni orang pandang remeh ja.. tapi hutang ni bila kita mati, itu adaah perkara pertama yang akan dibayar.. dia sama ada dua ja.. halalkan atau minta.. dua-dua ni perlu sesuai dengan keadaan dan dilakukan dengan cara berhemah.. kalau nak minta hutang, minta la baik.. kadang-kadang bukan orang tak nak bayar tapi orang tu mugkin lupa.. nak halalkan pun, kalau dah 20 juta kali asek halalkan.. pun tak syok jugak..kan?

senang kata, apa yang kita wat kat dunia ni, reflek balik kat diri kita... berfikir dulu sebelum membuat tindakan.. ingat baik orang, ingat buruk kita.. jangan ingat buruk orang, ingat baik kita..

so.. selamat jaga diri semua.. terima kasih kerana baca..

No comments:

INTERESTING BLOG AWARD

INTERESTING BLOG AWARD

FOLLOWER AWARD

FOLLOWER AWARD